Stowarzyszenie Żeglarskie Samoster

Quo vadimus nautae? Quocumque ventis et undis agimur...

Pół naprzód w Sejmie - nowelizacja ustawy o żegludze śródlądowej przekazana do drugiego czytania

Komisja Infrastruktury przekazała dziś do drugiego czytania projekt zmian w ustawie o żegludze śródlądowej. Projekt ten przewiduje likwidację obowiązkowych przeglądów technicznych, podnosi do 7,5m lub 10kW mocy silnika limit obligu rejestracji oraz radykalnie zmniejsza opłaty. Relację z pierwszej ręki przekazał nam Jarek Tabor:

Udało się dziś skierować do drugiego czytania projekt ustawy likwidujący przeglądy i przesuwający przymus rejestracji powyżej 7,5m.

Walka była ostra, sprzymierzone siły zła, w osobach: przedstawicieli PZŻ, PZMiNW oraz ich przyjaciół z SLD Sławomira Jeneralskiego i Stanisława Wziątka walczyły dzielnie aby nie dopuśić do zmian, albo przynajmniej odwlec je w czasie powołując podkomisję.

Niektóre prezentowane przez nich argumenty były dość śmieszne i nietrafione. Przedstawiciel PZMiNW (chyba - nie notowałem) martwił się że to żadna liberalizacja a wręcz przeciwnie. Jeneralski (SLD) martwił się, że to niesprawiedliwe żeby Tango 730 było zwolnione z obowiązku rejestracji a 780 już nie. Ktoś z obecnych odpowiedział na to, że rozumie to jako głos poparcia dla zwiększenia limitu z 7.5 do 12m.

Wnioskodawca, Radosław Parda (LPR) został zaatakowany, że ta propozycja to nie wiadomo skąd się wzięła, że nie była konsultowana z najważniejszymi, czyli PZŻ i PZMiNW. Parda odpowiedział, że to jest propozycja żeglarzy niezależnych, którzy się do niego zgłosili z projektem a on rozumiejąc ich argumentację poparł go. Ja dodałem że działania nasze nie są tajmnicą, są publikowane na stronach internetowych, dyskutowane szeroko na forach dyskusyjnych a także były prezentowane na konferencji, którą zorganizowaliśmy na targach Wiatr i Woda.

PZŻ zarzucał nam, że my (jakieś PFŻ czy Bryfok) to w ogóle nie wiadomo kto, a oni - PZŻ to mają 40tys członków, którzy płacą składki. Jeden z obecnych stwierdził, że 40tys to zaledwie 5% żeglarzy, więc też nie za bradzo mają mandat do wypowiadania się w imieniu ogółu.

Na posiedzeniu zabrał głos także pan Waldemar Rekść z UM w Słupsku, opowiadając że była zorganizwana konferencja, na którą zaproszono PZŻ i PZMiNW i wszyscy jednomyślnie poparli konieczność liberalizacji.

Głos zabrał także Jurek Klawiński z Żagli wspominając, że jacht mały jest bardziej niebezpieczny od dużego i zmusznie ludzi do pływania np. na 470 zamiast na omedze to wprowadzanie dodatkowego zagrożenia. Ogólnie było dość burzliwie - na szczęście siedziałem dość daleko od PZŻ, bo - parafrazując słowa Raymonda Chandlera - gdyby spojrzenia mogły uderzać, byłbym najbardziej zmasakrowanym nieboszczykiem jakiego widzieli detektywi Scotland Yardu.

Na koniec informacja, którą należy dobrze zapamiętać: przeciw ustawie głosowali tylko: Stanisław Wziątek i Sławomir Jeneralski z SLD. Za ustawą głosowali: Radosław Parda, Janusz Kołodziej, Andrzej Adamczyk i jeszcze 7-miu, których nie zidentyfikowałem. Jak tylko uda mi się to sprawdzić, to opublikujemy te nazwiska.

Jarosław Tabor

A co z patentami?

Z posiedzenia drugiej dziś komisji - jej pełna nazwa brzmi: podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw: poselskich o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym (druki nr 550 i 1501) i rządowego o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 716):

Niestety poseł Falfus po podliczeniu listy obecnych stwierdził, iż brak jest kworum zebrania i przekłada je na następny termin, tj. następne posiedzenie Sejmu. Przypuszczalny termin za dwa tygodnie. Niemniej odbyłem trochę kuluarowych rozmów z członkami komisji i stwierdzam, iż nie jest źle.

Będzie zorganizowana konferencja prasowa w sprawie liberalizacji żeglarstwa. Będzie bardzo potrzebna jak najwieksza na niej obecność "naszej" strony. To bedzie naprawde wazne. Kiedy - napiszemy.

Włodzimierz Ring

Zobacz też:

[ 25-04-2007, dodał: Cypis ]


Było

Poleć stronę innym

Ranking stron żeglarskich

Reklama

Druk 3D Warszawa - sklep.12a.pl


Hosting: www.olek.waw.pl | Mapa serwisu | Admin