Smok on the Water

Patentowe „za” a nawet i „przeciw”

Za Przeciw Konkluzja
Patent żeglarski jest świadectwem wiedzy żeglarskiej i umiejętności prowadzenia jachtu. Dobrowolny patent żeglarski zdobyty w renomowanej szkole żeglarskiej jest rzeczywistym świadectwem wiedzy żeglarskiej i umiejętności posiadacza. Rynek powoduje, że szkoły żeglarskie, zamiast cenami, rywalizują między sobą poziomem i renomą. Zaś osoby nie posiadające patentów nie są wiarygodne w oczach firm czarterowych, innych żeglarzy czy też sąsiadów z przystani. Jak pokazuje codzienna praktyka, bardzo często patent żeglarski nie jest potwierdzeniem że jego właściciel posiada umiejętności i wiedzę na prowadzenie jachtu. W wielu przypadkach obowiązkowe patenty powodują ze ich posiadacze tylko uwierzyli że posiadają wystarczającą wiedzę i umiejętnosci.
Posiadacz obowiązkowego patentu odbył w autoryzowanym ośrodku szkoleniowym obowiązkowe szkolenie wg programu PZŻ i wobec tego posiada wiedzę i umiejętnosci potrzebne do prowadzenia jachtu. Posiadacz dobrowolnego patentu renomowanej szkoły cieszy się szacunkiem i uznaniem, dobrowolny patent jest motywacją do zdobywania wiedzy, nie zaś "papierka". Środowisko samo reguluje sprawy uprawnień, czego przykładem dobrowolne systemy stopni nurkowych. Szkolenia dzisiaj nastawione są na "zrobienie" patentu. Klient płaci i ponieważ patent jest obowiązkowy to oczekuje, że po odbyciu szkolenia zostanie jego posiadaczem. Dla dużej liczby klientów nie jest ważna wiedza i umiejętności. Celem jest posiadanie patentu. Niektórzy "załatwiają" sobie prawdziwe patenty w komisjach egzaminacyjnych lub kupują fałszywe na "bazarze".
Jeżeli jachty będą prowadzone przez ludzi nie posiadających patentów wzrośnie liczba wypadków z udziałem jachtów i żeglarzy. Jachty to przedmioty drogie lub bardzo drogie. Posiadacz jachtu, dbając o bezpieczeństwo swoje i swojego majątku, będzie dążył do zdobycia odpowiedniej wiedzy. Firma czarterująca jacht upewni się, czy klient ma właściwe kompetencje. W Chorwacji firmy powierzają jachty warte setki tysięcy euro osobom legitymującym się stopniem Voditelj Brodice, bardzo uproszczonym nawet w porównaniu z najniższym polskim stopniem. np. Szwedzi i Anglicy nie mają obowiązkowych patentów a pływają na setkach tysięcy jachtów i się nie topią. U nas zniesienie obowiązkowości Karty Pływackieji Karty Rowerowej nie spowodowało wzrostu liczby utonięć czy wypadków drogowych zwolennicy ich obowiązkowego posiadania. Podobnie będzie po wprowadzeniu nieobowiązkowości patentów żeglarskich. Ludzie są odpowiedzialni, normalny człowiek nie jest samobójcą.
Patent będzie dawał zniżkę przy ubezpieczeniach. Dobrowolny patent będzie dawał zniżkę w ubezpieczeniach. Obecnie ŻADNA polska ubezpieczalnia nie oferuje zniżki za posiadanie patentu, nieposiadanie patentu jest ZAWSZE powodem odmowy wypłaty odszkodowania.
Prawa jazdy są obowiązkowe i nikt nie postuluje wprowadzenia ich nieobowiązkowości. Nie są za to obowiązkowe karty rowerowe, uprawnienia na kajaki, uprawnienia alpinistyczne czy nurkowe. Porównywanie patentu żeglarskiego do prawa jazdy jest nieporozumieniem i to dużym. Nie ta intensywność ruchu, nie te zagrożenia. na drodze normalną sytuacją jest, że mija sie potężne TIRy z wypadkową prędkością ponad 200 km/h w odległości pół metra. W jeden weekend w wypadkach drogowych ginie więcej ludzi niż w żeglarstwie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Aby wyczarterować jacht potrzebny jest patent. Firmy greckie czy np. fińskie nie wymagają uprawnień w ogóle, względnie tylko od żeglarzy pochodzących z krajów, gdzie patenty są obowiązkowe. Często wystarcza tylko rekomendacja z klubu, od poprzedniej firmy czarterowej lub udokumentowanie praktyki żeglarskiej. Tylko dlatego że tego wymaga aktualne prawo i firma czarterowa musi go przestrzegać. W krajach gdzie patenty sa nieobowiązkowe istnieją czarterownie i sobie z tym radzą. Jak twierdzą przedstawiciele naszych firm czarterowych jest im praktycznie obojętne czy patenty są obowiązkowe czy też nie lub chcący wyczarterować nie posiada zadnego patentu.

Wojtek Kasprzak, Jacek Kijewski

[ Ojceic do syna: - Widzisz, synu, patent to jest takie coś, z czego człowiek może być dumny, kiedy nie zostanie mu już nic innego. ]

« powrót do spisu treści

Smok on the Water — biuletyn informacyjny przyjemniaczków — Nr 1
Polska Federacja Żeglarska